Suomeksi Suomeksi
På Svenska På Svenska
In English In English
Saabisti-lehti nr. 82

Saabisti nro 82. 2/2011

Syyskokouskutsu s.7
Kansainvälisesti s.10
WST kuvasatoa s.11
Tervehdys Saab-klubilaiset! s.16
Toimitus esittäytyy s.18
Runopalsta s.19
Uusi Saab 9-5 Sedan - ei suotta elämäni paras hääauto! s.20
Pelastuskortti voi pelastaa henkesi s.23
Nuorena alkanut unelma s.24
Saab 95 GL M78 museoitu s.26
Satkusta peräkärry s.30
Saabistin kesälukemistoa s.33
Classic Motorshow s.34
Pappamobiilista turboksi, episodi II s.40
Auto- ja tiemuseo Mobilia s.44
Woodbecker Motorsport kisakuulumiset s.46
Vappuajo Vaasassa s.50
Saab 95 1971 -Viippa- s.52
Kahden Saabin reissu kesällä 2009 s.56
Tikkiksen Tekniikkavinkki s.60
Pöytäkirjoja s.62
Klubikauppa - aina avoin! s.66
Saabistin kauppapaikka s.68
Uudet jäsenet s.68

Lehdessä oli harmillinen taittovirhe, sivun 30 artikkelista "Satkusta peräkärry", kirjoittanut Petri Kähkönen, puuttui osa ensimmäisen sivun tekstiä. Tässä sivun 30 vajaaksi jääneet kappaleet kokonaisuudessaan:

Vuoden 2010 WST-tapaamisessa varmasti useampikin osallistuja hieraisi silmiään ja kysyi mielessään: MIKÄ tuo on? Sehän oli Teemu ”nalleolut” Karjalaisen tuore hankinta: Saab 900 combista tehty peräkärry.
Mutta kuka sen kärryn on alun perin rakentanut? Jäikö satkun omistajalta auto aamulla käynnistymättä ja pikaistuksissaan marssi sitten hakemaan varastosta rälläkkää mutisten: ”Nyt se rottelo teki viimeisen temppunsa”?

Ei, ei suinkaan. Kaukana moisesta.

Kärryn valmistaja on Seppo Miettinen, tiepalvelumies, Suomen Tiepalveluliiton puheenjohtaja ja Saab-korjaaja. Valmistuksesta on toistakymmentä vuotta aikaa, joten Seppo ei enää itsekään muista, mistä alkuperäinen idea kärryn valmistukseen oikein tuli. Näkikö hän jossain autosta tehdyn peräkärryn, vai kuuliko sellaisesta, sitä ei enää muistu mieleen. Mutta kun käsissä oli osiksi purettava Saab ja katsastuskonttoriltakin idealle näytettiin vihreää valoa, niin ei muuta kuin toteuttamaan: ovien takaa poikki.
Seppo teki samanlaisia kärryjä kaikkiaan viisi. Yksi kärry jäi tekijälle itselleen, yksi meni Hernesmaan purkaamolle ja loput kolme menivät eri tiepalvelupiirien käyttöön. Yhden kärryn valmistamiseen meni aikaa parisen viikkoa.
Tiepalveluhommissa palvelleet peräkärryt kuljettivat mukanaan kaikkea mahdollista työkaluista varaosiin ja polttoaineisiin. Ja tietenkin herättivät runsaasti huomiota. Seppo kertoo, että kahville huoltoaseman pihaan kaartava puolentoista Saabin yhdistelmä keräsi ympärilleen aina joukon uteliaita. Ujon henkilön ei kuulemma kannata tuollaista kärryä perässään vetää. Ja saattoipa moinen yhdistelmä ilahduttaa avun tarvitsijakin enemmän kuin pelkkä tavanomainen tiepalveluauto.

 
pro-carservice logofuturez logoone-pro logoSaabiAntimetroauto logolänsiauto logomaptun logoMäkelän Auto